Longering

Skrivet: 2015-01-18 23:43:30 l Kategori: Vardag
Idag åkte jag upp till stallet runt 4/halv 5. Började med att ta in honom direkt (är ändå på vägen), då hagen är precis innan stallet och grimmorna händer utanför så vi kan plocka med oss hästarna direkt när vi kommer. Väldigt smart ;) 
 
Sen mockade jag och fixade hans hinkar samt funderade över vad vi skulle hitta på idag. Är ju så dåligt underlag överallt.. I torsdags red jag barbacka i kanske 30/40 minuter. Red traktorvägen, mest skritt men lite trav. I fredags red jag och min kompis två på honom, skrittade traktorvägen i kanske en kvart. Medans igår red jag också barbacka fast red förbi hundklubben och sedan kom jag ut på grus-slingan. Han var så otroligt pigg igår, tror nog aldrig han varit så pigg, han vart ju nästan het haha! Vart 80% skritt 15%trav och 5% galopp. Men så fort jag släppte efter nååågot på tyglarna så var det ungefär som ''upp upp och iväg'', han hoppade fram i galopp typ. Höll på att garva ihjäl mig. Medans stundtals så var han så pigg att han vart spänd, han kunde flyga åt alla håll och kanter och bli rädd för typ sin skugga. Vet inte hur jag alltid lyckas hålla mig kvar, men är tacksam att jag gör det kan jag säga!
 
Men idag då. Jag tänkte att jag skulle longera honom då jag vill variera hans arbete hela tiden. Tror det är första gången jag longerar honom, typ någonsin? Haha! Men jag gick ner till ridbanan och han var väldigt pigg, det blåste lite så han vart lite spänd i början. Men det gick så otroligt bra! Guldstjärna till Milton idag. Skritt och trav vart det, var inget bra underlag så det blev inte galopp. Filmade lite med mobilen som jag kanske lägger upp sen. Vart ett missförstånd i slutet när han helt plötsligt bara stannade och bytte varv men - vi gör om & gör rätt ;) Tror han vart rädd för någonting, men när han sänkte huvudet, frustade, tuggade och vart lugn igen så avslutade vi. Nöjd Milton och nöjd Emma. 
 
Efteråt så myste vi lite i stallet, tränade på det här med att vara lös i stallet och gå in i boxen - inte springa! Det vi gör då är att han är helt lös och så går vi fram, sen ger jag kommando att han ska backa (har precis lärt honom kommando för att backa, jag vinkar min hand mot honom vilket då betyder backa/rygga). Det gör vi kanske 10 gånger. Han gör det verkligen så bra nu! Första gångerna vi gjorde det sprang han in i boxen och låtsades inte om att jag stod där, men nu lyssnar han på varje milimeter. Han kan stå halvt in i boxen men ändå backa där ifrån kanske 2/3 meter. Världens duktigaste häst! 
 
Men nu måste jag verkligen gå och lägga mig. Tog längre tid det här med att fixa bloggen än vad jag trodde haha. Ha en bra kväll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback